Gebouwen draaien vaak onnodig
"In data én persoonlijke begeleiding zit onze kracht"
Gebouwen draaien vaak onnodig. Installaties verwarmen of koelen terwijl niemand er is, systemen werken langs elkaar heen of er is simpelweg geen zicht op wat er gebeurt. Declan helpt organisaties om dat te doorbreken. Door data te verzamelen, te analyseren en te vertalen naar acties die direct verschil maken.
Gebouwen draaien vaak onnodig. Installaties verwarmen of koelen terwijl niemand er is, systemen werken langs elkaar heen of er is simpelweg geen zicht op wat er gebeurt. Declan helpt organisaties om dat te doorbreken. Door data te verzamelen, te analyseren en te vertalen naar acties die direct verschil maken. “Vandaag richten we ons op energieverbruik, maar morgen kunnen we ook waterlekkages opsporen of automatisch werkorders uitzetten via AI. Dat is waar we naartoe willen groeien”, zegt directeur Egbert Kroon.
Het begon met een gesprek over technologie en data. Egbert raakte op een evenement met Aukje Kuypers (directeur Kuijpers) aan de praat over de kansen van digitalisering in de gebouwde omgeving. “Er was een klein team binnen Kuijpers dat iets deed met het monitoren van installaties. Daar zat veel potentie in, maar het bevond zich nog in de opstartfase. Ze wilden er iets mee, maar hadden nog niet de mensen of structuur om het schaalbaar door te ontwikkelen.” Egbert maakte in opdracht van Kuijpers een analyse, bekeek de concurrentie en het totale speelveld, en trok een duidelijke conclusie: dit vraagt om een eigen organisatie. “We hebben gekozen voor Declan. Daarmee konden we ons richten op het slimmer maken van installaties met behulp van data.”
Efficiënte gebouwen met behulp van data
Declan verzamelt en analyseert data uit gebouwen. “Denk aan temperatuur, energieverbruik en instellingen van installaties. Met die data gaan we aan de slag. Al in de eerste week vinden we vaak opvallende zaken. Verwarming die in het weekend aanstaat, systemen die tegelijkertijd koelen en verwarmen. Door zulke problemen op te lossen, bespaar je direct en zorg je voor meer comfort.”
Verbeteren zonder te verbouwen
Het gaat verder dan dat. “Onze software leert mee. We kunnen bijvoorbeeld voorspellen dat er klachten gaan komen over een koude ruimte, en daar tijdig op inspelen. Of gebruikmaken van momenten waarop stroom goedkoper is. Dan verwarm je net iets eerder en is het gebouw op tijd op temperatuur tegen lagere kosten. In veel gevallen realiseren we al minimaal 15 procent energiebesparing.” En dat zonder ook maar één installatie aan te passen. “We veranderen niks aan de fysieke techniek of technische installatie. We sturen alleen slimmer aan.”
Menselijke begeleiding die data behapbaar maakt
Declan ontwikkelt de software niet zelf, maar kiest voor bewezen technologie uit de markt, door Declan zelf verder geoptimaliseerd. Waar andere partijen hun focus alleen op de software leggen, maakt Declan het verschil met menselijke expertise. “We koppelen de software aan specialisten die met de klant meekijken, data uitleggen en helpen om keuzes te maken. Klanten krijgen een portaal met duidelijke dashboards, maandelijkse updates, vaste rapportagemomenten en een specialist die het proces begeleidt. Dat is echt anders dan een AI-model ontwikkelen en kijken wat er gebeurt.”
Ook kijkt Declan samen met de klant vooruit: hoe kunnen we blijven optimaliseren, ook als het gebouw verandert? “Als je het algoritme uitzet, stijgt je energieverbruik meteen weer. Verandert het gebruik van een gebouw, dan moet je bijsturen. Dat blijven we doen. En ondertussen praten we met klanten. Waar liggen nog andere knelpunten?” Zo ontstaat ruimte voor groei, zegt Egbert. “Misschien voegen we volgend jaar watermanagement toe, of luchtkwaliteit. Dat begint simpel bij de vraag: welke pijn heb je nog meer als gebouweigenaar? Daar gaan we dan samen mee aan de slag.”
Uitgroeien tot dé go-to organisatie
Declan wil uitgroeien tot dé go-to organisatie die fysieke componenten in gebouwen analyseert en aanstuurt. Niet alleen klimaat, maar ook de digitale veiligheid van de fysieke componenten. “Denk aan dashboards die niet alleen prestaties meten, maar ook actie aanzetten. Of AI-agents die taken automatiseren. Daar gaan we naartoe. Zo ondersteunen we klanten straks ook in hun facilitaire processen.”
Wat Egbert bijzonder vindt, is het vertrouwen dat hij vanaf het begin voelde. “De directie van Kuijpers gelooft in de strategie. Ik voel de ruimte om met gezwinde spoed, robuust iets op te bouwen.” Het dertienkoppige team van Declan, dat bestaat uit een mooie mix van jong en oud, is erop ingericht om verder te groeien en wil snel stappen zetten. “We hebben processen staan, systemen draaien, klanten aan boord. Nu willen we groeien, zonder dat de persoonlijke aandacht verloren gaat. Daar zit onze kracht.”
Egbert Kroon, directeur Declan.
