actueel

Klanten proactief adviseren

Written by Johan de Jong | Jul 16, 2025 1:47:10 PM

Om écht goed inzicht te krijgen in gebouwinstallaties van hun klanten werkt Kuijpers samen met Declan. “Hun software laat precies zien waar bespaard of verbeterd kan worden”, zegt Jeroen Kroot, vestigingsleider bij Kuijpers Den Bosch. “Daardoor kunnen wij klanten proactief adviseren, en voldoen zij meteen aan de rapportageverplichting voor de GACS-regeling.”

 Meten is weten, is het motto van Jeroen. “Technisch geschoolde medewerkers, zoals ik, willen beslissingen nemen die zijn gebaseerd op betrouwbare cijfers. Dat geldt net zo goed voor de klanten en andere medewerkers van Kuijpers. Als organisatie willen we een betere wereld achterlaten voor de generaties na ons. Daarom heb ik graag inzichtelijk hoe we bij klanten bijvoorbeeld CO2- en energiebesparing bewerkstelligen. Declan geeft ons de data die nodig is om, samen met onze klanten, vooruit te komen.”

 Sleutel tot proactief advies

Via een dashboard zorgt Declan onder andere voor inzicht in gebouwprestaties en mogelijke besparingen. Op basis van die data adviseert Kuijpers haar klanten. “Als we bijvoorbeeld hoge energiepieken zien, zoomen we daar met de klant op in. Hoe komt dit? En hoe kunnen we dit verbeteren? Voorheen gebeurde dit meer op gevoel. Een klant gaf bijvoorbeeld aan dat er altijd wel iemand op kantoor aanwezig is, terwijl dit in de praktijk niet zo was. Dan maak je berekeningen op basis van verkeerde gegevens, met mogelijk verkeerde investeringen tot gevolg. Declan is voor ons de sleutel tot goed én proactief advies.”

Optimaal binnenklimaat

Andersom werkt Declan met monitoringspecialisten, die technische kennis opdeden bij Kuijpers. “Zij bespreken maandelijks een rapportage – en de aanbevelingen die daaruit volgen – met klanten die kiezen voor ons Premium-abonnement”, zegt Johan de Jong, productmanager bij Declan. “Ook klanten met het Start- of Pluspakket kunnen overigens met vragen bij ons terecht.” Declan werkt met software op basis van slimme algoritmes. “Die leren als het ware van het gebouw, maar gebruiken ook weersvoorspellingen en energieprijzen om gebouwinstallaties efficiënter te laten werken.” Voor klanten betekent dat bijvoorbeeld een lager energieverbruik, lagere kosten, maar óók een optimaal binnenklimaat. “Waardoor het welzijn van medewerkers en bezoekers verbetert.”

GACS

Kuijpers gebruikt de data van Declan vooralsnog zelf in haar advisering. “Maar ik wil hiermee ook de meerwaarde laten zien aan klanten, zodat zij zélf de stap naar Declan zetten”, zegt Jeroen. “Dat is zeker belangrijk voor klanten die vanaf 1 januari volgend jaar verplicht een Gebouwautomatiserings- en Controlesysteem (GACS) moeten hebben. Die regeling geldt voor gebouwen met een verwarmings- of aircosysteem van 290 kW of meer. Ben je klant van Declan, dan voldoe je meteen aan de rapportageverplichting voor de GACS-regeling.”

Meer zelfvertrouwen én voldoening

Niet alleen klanten, maar ook medewerkers van Kuijpers ervaren voordelen van de samenwerking met Declan. “Het is als
medewerker fijn dat je goed kunt monitoren wat jouw ontwerp of idee daadwerkelijk heeft opgeleverd. Dat geeft zelfvertrouwen én voldoening. Bovendien scheelt het veel werk: we hoeven niet meer zelf langs te gaan om data op te halen of die data bij losse meetbedrijven op te vragen.” Een toekomstwens heeft Jeroen nog wel. “Het zou helemaal geweldig zijn als de tool een soort persoonlijke assistent van onze monteurs wordt. Op basis van data geeft de tool dan aan wat het gebouw nodig heeft en de monteur kan het meteen afvinken. Dat scheelt papierwerk en verhoogt nóg meer het werkplezier van onze monteurs.” Johan deelt die wens. “Het is zeker een mooie optie voor de toekomst.”

Johan de Jong, Productmanager